Oprichters vertellen

Bart de Bruin, Lulof Drenth en Albert Scheer hadden een droom. Drie vrienden die van mening waren dat het in de zorg ook anders kan. Zij zochten een alternatief om buiten de traditionele structuren ook mensen met een licht verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen perspectief te bieden.

In 2004 werd deze droom werkelijkheid met de oprichting van Stichting Phusis. Met in de eerste vier jaar slechts een handvol bewoners, een haast uitgeleefde boerderij en stacaravans om in te wonen en te werken. Met forse tegenslagen en weinig inkomsten, en met bevlogenheid en veel doorzettingsvermogen, hebben Bart de Bruin, Lulof Drenth en Albert Scheer de basis gelegd van wat Phusis nu is. Door gewoon te doen; het motto van Phusis.

Bart de Bruin: nieuw perspectief!

Bart de Bruin

Bart de Bruin is directeur van Phusis. Samen met Albert Scheer en Lulof Drenth richtte hij Phusis in 2004 op met als doel ‘om mensen met een licht verstandelijke beperking te geven wat ze nodig hebben: veiligheid, aandacht, perspectief en een plekje om te wonen. Waar andere organisaties het af laten weten, willen we met Phusis een alternatief bieden.’

Lulof Drenth

Ze hadden nog geen cliënten. Toch ruilde Lulof Drenth zijn vaste baan bij een grote zorgaanbieder in voor het avontuur van Phusis. Hij heeft daar geen moment spijt van gehad. ‘Ik geloof in het concept,’ zegt hij. ‘Vanuit mijn ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een persoonlijke relatie met de cliënt op te bouwen. Wij spreken overigens over bewoners. Vertrouwen over en weer is daarbij het sleutelwoord.’

Albert Scheer: gewoon beginnen!

Albert Scheer

Albert Scheer heeft jarenlange ervaring bij instellingen voor verstandelijk gehandicapten. Vanaf het begin is hij één van de drijvende krachten achter Phusis. ‘Het Griekse woord Phusis laat zich moeilijk vertalen,’ legt Albert uit. ‘Het staat voor natuur, maar dan in een brede betekenis. Phusis is alles wat groei, ontwikkeling en persoonlijke ontplooiing mogelijk maakt. Daarom geeft dit woord zo goed weer waar wij als instelling voor staan.’