Albert Scheer: gewoon beginnen!

Albert Scheer

Albert Scheer heeft jarenlange ervaring bij instellingen voor verstandelijk gehandicapten. Vanaf het begin is hij één van de drijvende krachten achter Phusis. ‘Het Griekse woord Phusis laat zich moeilijk vertalen,’ legt Albert uit. ‘Het staat voor natuur, maar dan in een brede betekenis. Phusis is alles wat groei, ontwikkeling en persoonlijke ontplooiing mogelijk maakt. Daarom geeft dit woord zo goed weer waar wij als instelling voor staan.’

‘Ideeën waren er genoeg om Phusis op te richten,’ zegt Albert, ‘maar het was moeilijk voor ons om die eerste stap te zetten. ‘Als je iets wilt moet je niet te lang nadenken, maar gewoon beginnen’, zei iemand in die tijd tegen ons. Hoe simpel dat ook klinkt, het is waar. Die woorden hebben ons het laatste duwtje in de rug gegeven.’

‘Kleinschaligheid is belangrijk voor onze bewoners. Als we te groot worden, sluipen er toch meer regels in en wordt maatwerk steeds moeilijker.’

Albert kan zich voorstellen dat de werkwijze van Phusis op meer plaatsen wordt toegepast, zolang de setting maar kleinschalig blijft. ‘Het concept is mooi. Ik zou graag willen dat meer mensen uit onze doelgroep daar gebruik van kunnen maken.’

Na een aantal jaren elders gewerkt te hebben, is Albert sinds 2016 weer verbonden aan Phusis als Programmaleider.