Bart de Bruin: nieuw perspectief!

Bart de Bruin

Bart de Bruin is directeur van Phusis. Samen met Albert Scheer en Lulof Drenth richtte hij Phusis in 2004 op met als doel ‘om mensen met een licht verstandelijke beperking te geven wat ze nodig hebben: veiligheid, aandacht, perspectief en een plekje om te wonen. Waar andere organisaties het af laten weten, willen we met Phusis een alternatief bieden.’

In de tijd dat Bart carrière maakte in de zorg kwam er steeds meer kritiek op de aanpak. Vooral de grootschaligheid van de organisaties met hun autoritaire, gesloten regiem en weinig aandacht voor individuele ontplooiing van de bewoners riep veel weerstand op. Bekend uit die tijd was de rel rond Jolanda Venema die naakt aan de verwarming was vastgebonden. Bart kreeg zelf ook steeds meer moeite met de traditionele aanpak die vooral op macht was gebaseerd. ‘Ik merkte dat bewoners niet gelukkig waren.’

Bart werd getroffen door een nieuwe methodiek, In Dialoog, ontwikkeld door Rob Wielink. Belangrijk uitgangspunt hiervan is de vraag: wat kunnen bewoners nog wel? ‘Als begeleider moet je leren hoe een bewoner denkt en voelt,’ zegt Bart. ‘Er moet een positieve relatie ontstaan, gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Samen ga je op zoek naar nieuwe perspectieven. Het is niet erg als bewoners daarbij tegen grenzen aanlopen. Daar leren ze van en dat wijst ze de weg naar nieuwe mogelijkheden.’