Lulof Drenth

Ze hadden nog geen cliënten. Toch ruilde Lulof Drenth zijn vaste baan bij een grote zorgaanbieder in voor het avontuur van Phusis. Hij heeft daar geen moment spijt van gehad. ‘Ik geloof in het concept,’ zegt hij. ‘Vanuit mijn ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een persoonlijke relatie met de cliënt op te bouwen. Wij spreken overigens over bewoners. Vertrouwen over en weer is daarbij het sleutelwoord.’

Door zijn ervaring in de zorg heeft Lulof geleerd wat belangrijk is voor de bewoners van Phusis en wat de valkuilen zijn. ‘We bieden met Phusis een omgeving die niet te veel prikkels bevat,’ zegt Lulof. Sommige bewoners hebben moeite met de vrijheden die in de maatschappij liggen opgesloten. De verleiding blijft op de loer liggen. Dan helpt het als je wat meer afgelegen woont en de drempel om naar de stad te gaan wat hoger maakt.’

Lulof heeft ook geleerd dat een goede persoonlijke relatie met de bewoners de manier is om ze verder te kunnen helpen. ‘Zo’n relatie moet gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen,’ zegt hij. ‘Vergeet niet dat deze mensen al heel wat teleurstellingen achter de rug hebben. Vaak zijn ze van de ene instelling naar de andere gegaan, van de ene mislukking naar de andere. Veel vertrouwen in de hulpverlening is er dan niet meer. Je merkt het ook als er een nieuwe begeleider bij ons komt werken. Er ontstaat meteen onrust onder de bewoners. Wat voor iemand is dat? Kunnen we die wel vertrouwen?’