Organisatiecultuur

Phusis heeft een geheel eigen plek verworven binnen de wereld van de zorgaanbieders. De organisatie heeft een eigen werkwijze opgebouwd, en met succes!

Phusis weet het verschil te maken door trouw te zijn en te blijven aan haar identiteit. Dat doet Phusis door:

• de focus te houden op mensen en hun leven;
  • uit te gaan van gelijkwaardigheid;
  • de vraag centraal te stellen: ‘wat wil je met je leven’, in plaats van ‘wat hebben we en wat kunnen we je bieden’;
  • niet op voorhand de wensen van mensen uit te sluiten;
  • allerhande individuele trajecten te bewandelen;
  • initiatiefrijk te zijn en op de persoon en zijn situatie toegesneden oplossingen te creëren;
  • haar werkplaatsen professioneel in te richten met professionele apparatuur en vakmensen;
  • een plek in de samenleving te hebben, en middenin het leven te staan;
  • niemand uit te sluiten op grond van zijn verleden of anderszins, al stelt Phusis voorwaarden aan het in zee gaan met elkaar;
  • ver weg te blijven van stigmatisering.

Voor bewoners

Bart de Bruin, directeur, neemt ons mee in zijn visie over de manier waarop je met bewoners en medewerkers behoort om te gaan: ‘De meeste bewoners hebben veel zorginstellingen in Nederland gezien. Ze zijn vast gelopen in hun omgeving. Binnen Phusis vinden ze nieuw perspectief. Iedereen verdient een tweede kans. Dit kan vanuit onze visie alleen door vanuit gelijkwaardigheid te werken. Dat doen we vanuit In Dialoog.

Voor medewerkers

‘Wij vinden het belangrijk dat medewerkers veel ruimte krijgen om te mogen leren. Om die reden solliciteren er ook mensen die een tweede kans zoeken in hun werkzame leven. We hebben bijvoorbeeld stratenmakers, timmermannen, ambtenaren, vrachtwagenchauffeurs en elektriciens die worden omgeschoold. Het zijn vaak medewerkers die het contact met mensen misten en vastliepen in het reguliere werk. Zij zijn nu werkzaam als begeleider. Binnen Phusis krijgen zij nieuwe perspectieven. Daar zit gelijk de parallel met bewoners.’