Publicaties

Phusis deelt graag kennis. Eigen kennis of kennis van anderen. De publicaties zijn daarom te bestellen of te downloaden. Indien er een financiële vergoeding geldt dan wordt dat bij de uitgave aangegeven.

Rapport: Sociaal Jaarverslag 2004-2012

Rapport: Sociaal Jaarverslag 2013-2015
Uitgever: Stichting Phusis

Het Sociaal Jaarverslag 2013-2015 geeft een beeld van hoe mensen binnen Phusis vanuit de relatie met elkaar werken en leven.

Download pdf

Rapport: Sociaal Jaarverslag 2004-2012

Uitgever: Stichting Phusis

Het Sociaal Jaarverslag 2004-2012 geeft een overzicht van het gevoerde sociale beleid van Phusis in de afgelopen jaren en de ontwikkelingen en de plannen voor de toekomst. Het geeft een goed beeld voor een ieder met interesse voor het werk van Phusis in de breedste zin van het woord.

Download pdf

Boek: ‘Thuisgeven; zwerfjongeren vertellen hun verhaal’
Auteurs: Kees en Marieke Opmeer
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum

In ons land leven ruim 8 duizend geregistreerde zwerfjongeren: jongeren die van adres naar adres zwerven of op straat leven. In werkelijkheid leiden zelfs nog meer jongeren een zwervend bestaan. Dit boek is bedoeld om aandacht te vragen voor de schrijnende problematiek waar zwerfjongeren mee te maken hebben, en om te laten zien welke aanpak werkt en welke niet. Phusis maakt zich hier al jaren hard voor. Het biedt beleidsmakers, hulpverleners en onderwijsgevenden die met schooluitval te maken hebben, informatie waarmee zij beter afgewogen keuzes kunnen maken.

Documentaire: ‘Hoe houd je je intenties overeind in een georganiseerde wereld?’
Uitgever: Stichting Phusis

De filmmakers Jessica van Rueschen en Boris van Hoof volgden Stichting Phusis en de jongens en meiden met een licht verstandelijke handicap die zij opvangen en nergens anders meer terecht kunnen. Zij leren van hen hoe alle organisaties in de gehandicaptenzorg zoekende zijn om hun intenties overeind te houden in een georganiseerde wereld. Deze documentaire nodigt bestuurders in de gehandicaptenzorg uit om te blijven zoeken. Bekijk de trailer van de documentaire of de hele film.

Boek: Tussen de Regels
Auteur: Mieke Moor

Tussen de regels is een gewaagd boek over de relatie tussen kunst en werk. Het werpt een ongewone blik op organisatie en werk en confronteert de lezer met het onalledaagse denken van de filosofie. Het boek is niet alleen bedoeld voor organisatieprofessionals die kritisch staan ten opzichte van de gangbare organisatie- en managementliteratuur, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in het dubbele verlangen van de mens om 'in control' én vrij te zijn.

Bestellen

Boek: Zorgzaamheid organiseren voor mensen met een verstandelijke beperking
Auteur: Gijs van Gemert

Uitgever: Koninklijke Van Gorcum

Zorgzaamheid, verbondenheid, respect en vertrouwen zijn centrale begrippen bij het verlenen van goede zorg aan kwetsbare mensen. Het punt is dat een groot deel van deze zorg verleend wordt vanuit een bedrijf. Alle aspecten van het dagelijkse leven moeten letterlijk georganiseerd worden. Organiseren heeft, meer dan zorgzaamheid, zakelijke associaties met werkroosters, ondersteuningsplannen, indicaties, protocollen en multidisciplinaire cliëntbesprekingen. Op welke manier breng je uiteenlopende begrippen als 'organiseren' en 'zorgzaamheid' op een succesvolle manier tegelijk in de praktijk? In Zorgzaamheid organiseren voor mensen met een verstandelijke beperking wordt helder uiteengezet langs welke lijnen dat mogelijk is.

Boek: In Dialoog
Auteur: Rob Wielink
Uitgever: Rijksuniversiteit Groningen

Een zorgprogramma voor intensieve zorgverlening aan mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke handicap en ernstig probleemgedrag.

Bestellen

Phusis film 'Normaal doen'
Deze korte film is ontstaan als gevolg van het onvermoeibare zoeken van de oprichters van Stichting Phusis naar de essentie van hun kracht in het begeleiden van hun bewoners. In de gefilmde bijeenkomsten wordt getracht te expliciteren wat lijkt te werken. Je zou dit de leidende principes van Phusis kunnen noemen. Met deze film hopen we het gedachtegoed en de visie van Bart de Bruin, Albert Scheer en Lulof Drenth, de drie oprichters van Phusis, te steunen, uit te dragen en verder te brengen.

Bekijk de film.

Deze film is gemaakt door Boris van Hoof en Jessica van Rüschen in opdracht van Strange | Strategy & Change. www.strange.nl
Muziek door Joost Manger Cats – www.jmcmusic.nl