Ontmoet collega's

Lulof Drenth

oprichter en begeleider

Kun je over jouw werkervaringen bij Phusis vertellen?

‘Ik ben een van de oprichters van Phusis en een ervaren begeleider. In de begintijd was het gewoon veel en hard werken. Toen de organisatie groter werd, kwam ik in een leidinggevende rol terecht. Dat past eigenlijk niet bij me. Ik ben er goed in om mensen te laten ontdekken wie ze zijn en wat ze willen. Vanuit vertrouwen werken. Gaandeweg merkte ik dat ik uiteindelijk het liefst als begeleider werk. Van het werken met de jongens en meiden in de natuur krijg ik energie. Het is mooi dat je bij Phusis zo dicht bij jezelf kunt blijven.’

Dirk de Bruin

zorgcoördinator

Wat trekt jou in het werken bij Phusis?

‘De jongens en meiden varen er wel bij.’ Dirk doelt op de bewoners en de vele uitbreidingen bij Phusis en de projecten die gerealiseerd zijn of in gang gezet zijn. ‘Ik houd van de vrijheid in het werken en het vanuit passie werken met mensen en dieren. Het is druk en inspirerend werk.’

Bart de Bruin

oprichter en directeur

Op welke manier gaat Phusis om met medewerkers?

‘Met medewerkers wordt op dezelfde manier omgegaan als met bewoners. Er zitten natuurlijk wel rolverschillen in. In de basis komt het er op neer dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Dat we in gelijkwaardigheid met elkaar omgaan.’

Wie werken er bij Phusis?

‘Wij vinden het belangrijk dat medewerkers veel ruimte krijgen om te leren. Willen niet te oordelend zijn. Om die reden solliciteren er mensen die een tweede kans zoeken in hun werkzame leven. Medewerkers die het contact met mensen misten, die vastliepen in het reguliere werk, krijgen binnen Phusis nieuwe perspectieven. Daar zit gelijk de parallel met de bewoners.’

Ingrid Zandbergen

officemanager

Wat maakt Phusis bijzonder?

‘We hebben een goed zorgprogramma en betrokken medewerkers. Er is sprake van korte lijnen. Iedereen kent elkaar, iedereen weet wat de problematiek van een bewoners is en wat er speelt. Onze kracht zit ‘m ook in de kleinschaligheid. Deze elementen liggen aan de basis van Phusis. Daarnaast mag iedereen zijn wie hij is. We zijn een lerende organisatie. Je krijgt ruimte om je te ontwikkelen.’

Hoe betrokken zijn medewerkers?

‘Het verzuim binnen Phusis is erg laag. Je merkt dat iedereen bevlogen is. We gaan ervoor. Het doel dat we nastreven is de bewoners een zo goed mogelijk leven te bieden. Wat zij een goed leven vinden. We nemen daarin wel risico’s. Bijvoorbeeld mensen opnemen, voordat de financiering rond is. We vechten voor mensen. We laten ze niet op straat leven; proberen ze altijd ergens onder te brengen. Al is het dan maar een caravan. Dat is nog altijd beter dan onder de brug.’